Start Wewnątrzszkolne ocenianie język polski klasy 5 i 6
język polski klasy 5 i 6

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BIESOWICACH
KLASA 5 i 6 

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka polskiego
w roku szkolnym 2023/24
Klasy V – VI

Dokumenty określające przedmiotowy system oceniania

1.Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych;
3.Program nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej „Nowe słowa na start”
4.Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania;
5.Statut Szkoły Podstawowej w Biesowicach.

Cele przedmiotowego systemu oceniania

1.Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
2.Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
3.Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4.Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

Zasady PSO

1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie
wymagań z języka polskiego oraz o sposobie i zasadach oceniania.
Wskazane jest powtórzenie tych czynności na początku II semestru.

2. Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli uczeń w tym czasie był nieobecny na
lekcji, powinien pisać w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.

3. Za prace klasowe uważane są wypracowania klasowe, sprawdziany
gramatyczne, różnego rodzaju testy - zapowiadane z 1-tygodniowym
wyprzedzeniem. Uczniowie znają zakres materiału przewidzianego do kontroli. Za prace niesamodzielne i plagiaty uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, której nie ma możliwości poprawy. Jeśli sytuacja się powtórzy, sprawa zostanie skierowana do Dyrektora

4. Wszystkie sprawdzone przez nauczyciela prace klasowe muszą być podpisane przez
rodzica/prawnego opiekuna.

5. Prace domowe, szczególnie wypracowania, powinny być wykonywane samodzielnie w uzgodnionym terminie. Ich brak nauczyciel odnotowuje w dzienniku i wyznacza nowy termin. W przypadku ponownego niedotrzymaniu terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

6. Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze
strony nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na
lekcjach lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.

7. Nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
Okres ten trwa od 3 do 7 dni (w zależności od długości absencji).

Obszary podlegające ocenie na języku polskim?
Ocenie podlegają:
-sprawdziany pisemne (prace klasowe 1 i 2-godzinne z przerobionego działu, testy, kartkówki, dyktanda);
-praca ucznia na lekcji (aktywność, praca w grupie);
-samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie, ćwiczenia);
-wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie;
-wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych programem nauczania;
-recytacja z pamięci (wiersz i proza);
-czytanie;
-praca domowa
-zeszyt ćwiczeń (poprawność merytoryczna wykonanych ćwiczeń oraz staranność)
-znajomość treści lektury
-udział w konkursach, olimpiadach, projektach wymagających dodatkowej pracy i zaangażowania

Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów
Odpytywanie bieżące - na każdej lekcji.
Wykonywanie przez uczniów ćwiczeń - według uznania nauczyciela.
Prace klasowe w postaci testów rozszerzonej odpowiedzi - minimum 3 w semestrze.
Sprawdziany gramatyczne – po każdej omówionej tematycznie lekcji.
Dyktanda – 1-2 w semestrze.
Testy czytania ze zrozumieniem przynajmniej 2 razy w semestrze.
Kartkówki - z bieżącego materiału - według uznania nauczyciela.
Zeszyt przedmiotowy - przynajmniej raz w semestrze.
Testy z lektur-przy każdej omawianej lekturze(przed i po omówieniu).

Skala ocen
Zgodnie z WZO stosuje się skalę ocen od 1 do 6 .
W celu dokładniejszego pokazania jakości pracy ucznia dopuszcza się przy ocenach cząstkowych plusy (+) i minusy (-).
Na koniec roku wystawia się ocenę bez znaku (+), (-).
Ponadto znakiem plus (+) oceniana jest na bieżąco aktywność ucznia na lekcji. Trzy znaki plus (+) równają się ocenie bardzo dobrej (5).
Brak przygotowania do lekcji zaznaczany jest minusem (-). Trzy minusy w rubryce równają się jedynce, przy czym nie jest to ocena wiedzy czy umiejętności, lecz jedynie informacja o pilności ucznia.

Waga ocen

● prace klasowe oceniane są według wagi 6,
● sprawdziany, testy ze znajomości lektury – 5,
● wypracowania, znajomość treści lektury – 4,
● długoterminowe prace, prace interdyscyplinarne, projekty, kartkówki, dyktanda, osiągnięcia w konkursach – 4,
● odpowiedzi ustne, recytacja, prezentacja, prowadzenie zeszytu – 3,
● prace domowe, aktywność, praca na lekcji, praca w grupach – 2.

Kryteria oceniania
Ustala się następujące kryteria wystawiania stopni cząstkowych oraz klasyfikacyjnych (uczeń otrzymuje stopień, którego kryteria jako całość najbliższe jest jego sprawdzonym osiągnięciom):
Stopień celujący (6) - może otrzymać uczeń, który:
pracował systematycznie, z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu;
wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela;
biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;
wykazywał się indywidualną pracą wykraczającą poza realizowany program;
reprezentował klasę, szkołę w konkursach przedmiotowych np. w polonistycznym, ortograficznym, recytatorskim itp., kwalifikując się do dalszego etapu.

Stopień bardzo dobry (5) - otrzymuje uczeń, który:
pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu;
wykazał się wiedzą i umiejętnościami na poziomie ponadpodstawowym (PP), o znacznym stopniu trudności;
wszystkie zadania wykonywał w terminie.

Stopień dobry (4) - otrzymuje uczeń, który:
pracował systematycznie na każdej lekcji i w domu;
opanował umiejętności umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce;
poprawnie stosował wiadomości, wykonywał nietypowe zadania teoretyczne i praktyczne;
wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela a także uzupełniał ewentualne braki.

Stopień dostateczny (3) - otrzymuje uczeń, który:

pracował w miarę systematycznie i doskonalił w sobie tę cechę;
opanował wiadomości i umiejętności z języka polskiego na poziomie podstawowym (P);
umie zastosować zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych, według poznanego wzorca.

Stopień dopuszczający (2) - otrzymuje uczeń, który:

wykazał się znajomością treści całkowicie niezbędnych w dalszym zdobywaniu wiedzy z języka polskiego;
wykonywał samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela zadania typowe, wyćwiczone na lekcji, o niewielkim stopniu trudności.

Stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności elementarnych, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z języka polskiego;
nie umie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet z pomocą
nauczyciela.

Ocenę ze sprawdzianów ustala się według skali procentowej:
96%-100% - ocena celująca.
90%-99% - ocena bardzo dobra
70%-89% - ocena dobra
50%-69% - ocena dostateczna
30%-49% - ocena dopuszczająca
0%-29% - ocena niedostateczna

Zasady oceniania dyktand
0 błędów – celujący
1 – błąd – bardzo dobry
2 – 3 błędy – dobry
4 – 5 błędów – dostateczny
6 – 7 błędów – dopuszczający
8 i więcej błędów – niedostateczny
Błędem ortograficznym obniżającym ocenę jest pisownia wyrazów niezgodna ze znanymi dla ucznia zasadami pisowni.
Pomyłka zaś to np. przestawienie liter, gubienie liter opuszczanie znaków diakrytycznych, ale tylko wtedy, gdy nie chodzi o różnicowanie głosek: ja chcę – on chce.
W przypadku kartkówek lub dyktand lub innych prac pisemnych -
dopuszczalne są inne wielkości w zależności od stopnia trudności pracy i
innych czynników. W takim przypadku nauczyciel każdorazowo informuje
uczniów o sposobie oceniania i kryteriach ocen.
Ocena umiejętności interpretacyjnych
Do oceny umiejętności interpretacyjnych, takich jak: głośne czytanie tekstu literackiego,
recytacja wiersza, opowiadanie należy:
- opanowanie pamięciowe (recytacja),
- głośność,
- dykcja,
- tempo,
- intonacja,
- interpretacja.

Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów
Osiągnięcia uczniów odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym, zeszycie przedmiotowym ,w zbiorczej teczce z pracami ucznia, w zeszycie do prac klasowych.

Oceny wpisywane w następujących rubrykach:
-prace pisemne
-odpowiedź
-dyktando
-recytacja
-aktywność
-sprawdziany,
-kartkówki
-prace klasowe
-prace domowe
-projekty
-lektura
-nieprzygotowanie

Aktywność ucznia na lekcji i postawa oraz stosunek do przedmiotu.

Aktywność ucznia ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu. Nauczyciele oceniają aktywność uczniów oceną bieżącą lub znakiem „+” oraz „-” . Obowiązuje zasada konwersji znaków „+” i „-” na oceną bieżącą: +++ bardzo dobry

Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, np.:
● brak zeszytu,
● brak zeszytu ćwiczeń,
● brak podręcznika,
● brak pomocy i materiałów potrzebnych do lekcji,
● niegotowość do odpowiedzi.

Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie minus ,,-”, a następnie za 3 minusy ocenę niedostateczną. Otrzymanie kolejnych 3 minusów skutkuje oceną niedostateczną. Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych, sprawdzianów, wypracowań i prac długoterminowych. Uczeń winien każde nieprzygotowanie zgłosić niezwłocznie po rozpoczęciu lekcji.

Informowanie o ocenach

1. O uzyskiwanych ocenach uczniowie są informowani na bieżąco.
2. Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów.

3. Wszelkie pisemne uwagi nauczyciela oraz oceny powinny być podpisane przez
rodzica/opiekuna.

4. Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny.

5. Wszelkie sprawdzone i ocenione prace pisemne rodzice/opiekunowie
otrzymują do wglądu, co potwierdzają swoim podpisem, a uczeń
zobowiązany jest do zwrotu podpisanej pracy w ustalonym terminie.

6. O przewidywanej ocenie semestralnej lub rocznej uczeń informowany jest
ustnie na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.

7. O ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Za pisemne poinformowanie rodziców odpowiada wychowawca.
8. Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o
rzeczywistych ocenach semestralnych/rocznych.

9. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną otrzymanych ocen.
10. W przypadku trudności w nauce, częstego nieprzygotowania do lekcji, lekceważącego stosunku do przedmiotu - rodzice będą informowani podczas organizowanych indywidualnych spotkań z nauczycielem.

11.Zasady poprawiania oceny
1. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu lub pracy klasowej tylko raz według następujących zasad:
● wszystkie prace klasowe – w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania,
● wszystkie sprawdziany – w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania.
W przypadku przystąpienia przez ucznia do poprawy oceny ze sprawdzianu lub pracy klasowej uczeń otrzyma:
a) ocenę wyższą niż poprawiana ocena – nowa ocena zostaje wpisana do dziennika z ustaloną w przedmiotowym systemie oceniania wagą dla odpowiedniej kategorii ocen i jest liczona do średniej, a dotychczasowa ocena pozostaje w dzienniku i jest liczona do średniej;
b) ocenę niższą niż poprzednia lub taką samą – nowa ocena zostaje wpisana do dziennika z kategorią „niepoprawiona ocena”.
2. Kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe i oceny za prowadzenie zeszytu nie podlegają poprawie.
3. Uczeń ma prawo do poprawy dopuszczających ocen cząstkowych 2 razy w semestrze (1 praca klasowa i 1 sprawdzian w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania).
4. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w wyznaczonym terminie poprawy uczeń traci możliwość poprawy oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu.
5. Uczeń, który uzyskał ocenę niedostateczną, ponieważ w trakcie pracy klasowej lub sprawdzianu korzystał z niedozwolonych pomocy lub podpowiadał, nie ma możliwości pisania pracy poprawkowej.
6. Na koniec semestru nie przewiduje się żadnych sprawdzianów poprawkowych i zaliczeniowych.
OCENĘ ŚRÓDROCZNĄ I KOŃCOWOROCZNĄ oblicza się, wyliczając średnią z poszczególnych ocen cząstkowych. Wynik obliczeń przyporządkowuje się poszczególnym ocenom według wzoru: Średnia ocen cząstkowych

1. Ocena 6 -wartość 6
2. Ocena -6 -wartość 5,75
3. Ocena +5 -wartość 5,5
4. Ocena 5 -wartość 5
5. Ocena -5 -wartość 4,75
6. Ocena +4 -wartość 4,5
7. Ocena 4 -wartość 4
8. Ocena -4 -wartość 3,75
9. Ocena +3 -wartość 3,5
10. Ocena 3 -wartość 3
11. Ocena -3 -wartość 2,75
12. Ocena +2 -wartość 2,5
13. Ocena 2 -wartość 2
14. Ocena -2 -wartość 1,75
15. Ocena +1 -wartość 1,5
16. Ocena 1 -wartość 1
Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę klasyfikacyjną w następujący sposób:

1. Średnia ważona mniejsza lub równa 1,69 - ocena niedostateczny
2. Średnia ważona od 1,70 do 2,69 - ocena dopuszczający
3. Średnia ważona od 2,70 do 3,69 – ocena dostateczny
4. Średnia ważona od 3,70 do 4,69 – ocena dobry
5. Średnia ważona od 4,70 do 5,30 – ocena bardzo dobry
6. Średnia ważona od 5,31 do 6 - ocena celujący-
7. Przyjęto trzy wagi ocen, które w dzienniku oznaczone są kolorami:

Ocena śródroczna może różnić się od przewidywanej oceny śródrocznej oraz ocena roczna może różnić się od przewidywanej oceny rocznej. Nauczyciel przewidując oceny śródroczne i roczne oraz ustalając oceny śródroczne i roczne na podstawie średniej ocen, ma prawo zaokrąglić w górę od części ułamkowej 0,75 włącznie (np. średnia 4,75ocena bardzo dobry). Nauczyciel ma prawo wystawić ocenę wyższą, gdy uczeń osiągnie średnią poniżej części ułamkowej 0,75 (np. średnia 3,54 ocena dobry).
Ewaluacja PSO
1. Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego podlega ewaluacji raz w roku.
2. Informacje zbierane będą:
- na podstawie wyników prac klasowych,
- poprzez rozmowy z nauczycielami, uczniami i rodzicami.

Opracowała-Justyna Makar

 


POLUB NAS :-)



Zapraszamy do używania e-podręczników

  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości 

Dzisiaj jest: Czwartek
3 Października 2024
Imieniny obchodzą
Eustachy, Eustachiusz, Ewald, Gerard,
Gerarda, Gerhard, Heliodor, Józefa,
Kandyd, Sierosław, Teresa

Do końca roku zostało 90 dni.
Zodiak: Waga