PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BIESOWICACH
Kontrakt między nauczycielem i uczniem
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Prace klasowe, prace domowe i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Prace klasowe są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podaniem zakresu sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Kartkówki nie muszą być zapowiedziane i nie mogą być poprawiane.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, jednak nie później niż miesiąc od czasu pisania danej pracy klasowej przez resztę zespołu klasowego. Każda nieobecność w umówionym terminie będzie odnotowywana w dzienniku lekcyjnym w postaci uwagi.
- Ocenę z pracy klasowej można poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń jest zobowiązany powiadomić nauczyciela o chęci Dana praca klasowa może być poprawiana tylko raz.
- Uczeń ma prawo do trzykrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiany jest: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi. Nieprzygotowanie nie obowiązuje przed pracą klasową.
- Ocena niedostateczna z pracy domowej może być przez ucznia poprawiona w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczeń po otrzymaniu takiej oceny, zgłasza natychmiast chęć poprawy.
- Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie się do zajęć ocenę niedostateczną.
- Aktywność na lekcji nagradzana jest plusami. Za zgromadzenie 4 plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiane jest: częste zgłaszanie się na zajęciach i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach.
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą:
- prac klasowych
- kartkówek
- odpowiedzi ustnych
- prac domowych
- Ćwiczeń
- innych form aktywności np. udział w konkursach historycznych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła historycznego
- obserwacji ucznia:
- przygotowanie do lekcji
- aktywność na lekcji
- praca w grupie
- praca samodzielna
Zasady udostępniania do wglądu prac pisemnych:
- Po sprawdzeniu i ocenieniu prace pisemne są udostępniane uniom na lekcji. Omówione i wyjaśnione są wszelkie wątpliwości. Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki pozostają w szkole. Prace pisemne mogą być udostępnione rodzicom do wglądu w czasie konsultacji lub w innym indywidualnie uzgodnionym terminie. Jeżeli nauczyciel wyda uczniom prace do wglądu dla rodziców, zobowiązani są dostarczyć prace na następną lekcję z podpisem opiekuna.
- Prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z historii do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi:
- Uczniowie posiadający opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający
orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani
z uwzględnieniem zaleceń poradni.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie Poradni
Psychologiczno- Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
- W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane
zostaną zasady wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa,
motywowania do pracy i doceniania małych sukcesów.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywalna rocznej (okresowej) oceny klasyfikacyjnej:
Uczniowi przysługuje prawo do poprawienia oceny rocznej (okresowej) o jeden stopień wyżej, jeżeli:
-przystąpił w ciągu roku szkolnego do wszystkich prac klasowych i sprawdzianów
-w wyznaczonym przez nauczyciela terminie poprawił oceny z prac klasowych na wyższe
-systematycznie odrabiał prace domowe
-systematycznie i starannie prowadził zeszyt przedmiotowy
-nie opuścił bez usprawiedliwienia żadnych zajęć.
Informacja zwrotna:
Nauczyciel -uczeń:
- informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania,
- pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju,
- motywuje do dalszej pracy,
Nauczyciel - rodzice:
- informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania,
- informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce,
- dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce,
- dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,
- daje wskazówki do pracy z uczniem
Nauczyciel - wychowawca klasy - dyrektor:
- nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia,
- nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.
Wymagania na poszczególne oceny zostały zawarte w następujących załącznikach:
-załącznik nr 1- klasa 4
-załącznik nr 2 - klasa 5
-załącznik nr 3- klasa 6
-załączniki nr 4- klasa 8
mgr Kamilla Mazurek
|