PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BIESOWICACH
Zadania i cele edukacyjne
Uczeń kończący szkołę podstawową powinien mieć ogólną wiedzę i wysoki poziom umiejętności indywidualnych związanych z zagadnieniami społecznymi, aby rozumieć najważniejsze zasady obowiązujące w przestrzeni publicznej i uczestniczyć w życiu obywatelskim. Podstawa programowa formułuje dość szczegółowe cele stawiane przed szkołą w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie dla II etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Odnoszą się one do następujących obszarów:
- wiedza i rozumienie;
- wykorzystanie i tworzenie informacji;
- rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów;
komunikowanie i współdziałanie.
Podstawowe cele edukacji w zakresie wiedzy o społeczeństwie:
- rozwijanie wiedzy i umiejętności pozwalających na zrozumienie mechanizmów życia społecznego i publicznego i aktywne w nim uczestniczenie;
- doskonalenie umiejętności związanych z definiowaniem i rozwiązywaniem prostych problemów społecznych i interpersonalnych;
- kształtowanie poszanowania wartości (demokracji, patriotyzmu, tolerancji, altruizmu) niezbędnych do określenia własnego miejsca w świecie;
- kształtowanie szacunku dla instytucji państwa prawa oraz rozwijanie poczucia współodpowiedzialności za nie;
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w gospodarce wolnorynkowej, przede wszystkim do planowania własnej kariery zawodowej i gospodarowania posiadanymi środkami;
- rozwijanie wiedzy i umiejętności pozwalających na zrozumienie najważniejszych procesów społecznych, politycznych i gospodarczych zachodzących we współczesnym świecie;
- doskonalenie umiejętności pozwalających na samodzielną pracę z wykorzystaniem różnych źródeł i nośników informacji;
- kształtowanie postaw przedsiębiorczych i obywatelskich sprzyjających podejmowaniu działań na rzecz innych oraz dobra wspólnego.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania
|
Cele kształcenia – wymagania ogólne zapisane w podstawie programowej
|
Szczegółowe cele edukacyjne
|
Szczegółowe cele wychowawcze
|
I. Wiedza i rozumienie. Uczeń:
1) wyjaśnia podstawowe prawidłowości życia społecznego, w tym funkcjonowania grup społecznych oraz społeczności lokalnej i regionalnej oraz wspólnoty etnicznej i państwowej;
2) uzasadnia znaczenie procedur demokratycznych i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy;
3) wyjaśnia znaczenie aktywności obywatelskiej;
4) przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i podstawowe organy władz publicznych;
5) ma podstawową wiedzę na temat praw człowieka, środków masowego przekazu oraz wybranych spraw międzynarodowych;
6) wykorzystuje swą wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego.
|
Zapoznanie z najważniejszymi zasadami funkcjonowania grup społecznych, środowisk lokalnych i regionalnych, a także etnicznych i państwowych.
Przybliżenie procedur demokratycznych i zasad ich stosowania na poziomie szkoły, środowiska lokalnego i państwowego.
Wskazanie na rolę symboliki narodowej i jej wartość dla całego narodu.
Prezentacja mniejszości narodowych i etnicznych żyjących w Polsce.
Zapoznanie z możliwościami aktywnego uczestnictwa (np. poprzez samorząd) w życiu szkoły.
Zapoznanie z najważniejszymi zasadami demokracji i cechami państwa demokratycznego.
Prezentacja podstawowych zasad ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i zadań władzy ustawodawczej, wykonawczej oraz sądowniczej.
Uświadomienie znaczenia zasad praworządności w działaniach publicznych.
Zapoznanie z prawami człowieka zapisanymi w Konstytucji RP oraz z prawami dziecka.
Zapoznanie z rodzajami środków służących do tworzenia i przekazywania informacji.
Prezentacja organizacji międzynarodowych, do których należy Polska.
Prezentacja najważniejszych problemów współczesnego świata.
Uświadomienie znaczenia działań publicznych związanych np. z obroną praw człowieka lub zagadnieniami ekologicznymi.
|
Kształtowanie postaw tolerancji wobec różnorodnych opinii i postaw.
Kształtowanie postaw prospołecznych na stawionych na innych.
Promowanie aktywności społecznej.
Kształtowanie postaw otwartości wobec różnych poglądów politycznych.
Rozwijanie zainteresowania zagadnieniami politycznymi jako wartości potrzebnej do zrozumienia współczesnego świata.
Wdrażanie do stosowania procedur demokratycznych w życiu klasowym i szkolnym.
Budowanie szacunku dla innych narodów i społeczności.
Kształtowanie poszanowania odrębności kulturowej mniejszości zamieszkujących w Polsce.
Kształtowanie świadomości obowiązków wobec własnej ojczyzny oraz rozwijanie postawy patriotycznej, w tym szacunku dla ojczyzny i symboli narodowych.
Kształtowanie dumy z dziedzictwa kulturowego i osiągnięć narodu polskiego.
|
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) znajduje informacje na temat życia społecznego, w tym publicznego;
2) wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi na temat wydarzeń z życia społecznego, w tym publicznego.
|
Doskonalenie umiejętności odróżniania opinii od faktów.
Doskonalenie umiejętności odczytywania i interpretowania różnych informacji.
Doskonalenie umiejętności przetwarzania informacji i ich prezentowania.
Zapoznanie z funkcjami, jakie pełnią media we współczesnym świecie.
Wskazywanie, jak media i reklama mogą kształtować opinię publiczną.
|
Uświadamianie zagrożeń, które mogą wynikać z nieodpowiedniego korzystania z różnorodnych środków przekazu i tworzenia informacji.
Kształtowanie postaw krytycyzmu.
Kształtowanie postaw tolerancji wobec różnorodnych opinii i postaw.
|
III. Rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
1) rozpoznaje własne potrzeby i potrzeby innych;
2) planuje dalszą edukację, uwzględniając swe umiejętności i zainteresowania;
3) wyjaśnia związek między godnością a prawami, które mu przysługują;
4) przedstawia własne prawa i obowiązki;
5) powiększa treść własnej tożsamości lokalnej, regionalnej, etnicznej i obywatelskiej;
6) rozpoznaje przypadki łamania praw w swoim otoczeniu;
7) argumentuje zasadność postaw obywatelskich – m.in. odpowiedzialności, troski o dobro wspólne i tolerancji;
8) rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
|
Doskonalenie umiejętności związanych z rozpoznawaniem potrzeb własnych i otoczenia społecznego.
Zapoznanie z możliwościami dalszej edukacji z uwzględnieniem rozwijania własnych zainteresowań.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych słabych i mocnych stron.
Budowanie poczucia godności opartej na wiedzy o prawach dziecka, człowieka i ucznia.
Zapoznanie z zasadami organizacji życia szkolnego, a także prawami i obowiązkami ucznia.
Rozwijanie zainteresowania sprawami lokalnymi, regionalnymi i narodowymi.
Uświadomienie znaczenia zasad praworządności w życiu publicznym.
Uświadomienie, w jaki sposób należy reagować na przypadki łamania praw.
Wyjaśnienie zasad społeczeństwa obywatelskiego.
Wskazywanie przyczyn powstawania konfliktów i ich roli w życiu społecznym.
Zapoznanie z różnymi sposobami rozwiązywania konfliktów.
Kształtowanie umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów.
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu.
|
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
Kształtowanie postaw prospołecznych, nastawionych na innych.
Promowanie aktywności społecznej.
Wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów.
Rozwijanie w społeczności szkolnej relacji opartych na poszanowaniu godności.
Rozwijanie postaw szacunku wobec dobra wspólnego.
Rozwijanie postaw etycznych w codziennym życiu.
Kształtowanie szacunku dla tożsamości lokalnych, narodowych i obywatelskich.
Budowanie postawy tolerancji wobec osób o różnych tożsamościach.
Budowanie postawy wrażliwości na naruszanie praw innych.
Kształtowanie szacunku dla zasad praworządności.
Kształtowanie cnót obywatelskich.
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania prostych konfliktów interpersonalnych.
Kształtowanie postaw sprzyjających rozwiązywaniu konfliktów w wyniku negocjacji.
|
IV. Komunikowanie i współdziałanie. Uczeń:
1) komunikuje się w sprawach życia społecznego, w tym publicznego, oraz dyskutuje i przedstawia własne argumenty w wybranych sprawach tego typu;
2) rozpoznaje przypadki wymagające postaw asertywnych;
3) współpracuje z innymi – dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich;
4) wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym i wyjaśnia istotę samorządności;
5) korzysta z prostych procedur oraz z możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego – wskazuje, gdzie załatwić proste sprawy urzędowe.
|
Wskazywanie na społeczną naturę człowieka i jego zachowania z tego wynikające.
Zapoznanie z sytuacjami wymagającymi zachowań asertywnych.
Wskazywanie na wartości związane ze współpracą w ramach różnych grup i zbiorowości społecznych.
Przedstawienie zależności pomiędzy współdziałaniem społecznym a działalnością samorządową.
Zapoznanie z procedurami związanymi z załatwianiem rożnych prostych spraw urzędowych.
Doskonalenie umiejętności wypełniania druków urzędowych.
|
Kształtowanie postaw tolerancji wobec poglądów niezgodnych z własnymi.
Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów i ponoszenia ich konsekwencji.
Promowanie postaw współpracy zamiast rywalizacji.
Wspieranie aktywności w działaniach samorządu klasowego i szkolnego.
Kształtowanie samodzielności.
|
OPIS UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ KOŃCZĄCEGO EDUKACJĘ Z ZAKRESU WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Uczeń kończący edukację z przedmiotu wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej powinien:
- analizować przyczyny powstawania prostych konfliktów interpersonalnych i podejmować próby ich rozwiązania;
- wymieniać zasady współdziałania w sprawach publicznych;
- podejmować próby działań społecznych na forum społeczności szkolnej;
- charakteryzować najważniejsze zasady działania społeczeństwa obywatelskiego i instytucji samorządowych;
- podejmować próby załatwiania prostych spraw urzędowych;
- opisywać najważniejsze zasady demokratyczne i posługiwać się nimi;
- orientować się w najważniejszych zagadnieniach sceny politycznej;
- prezentować postawę tolerancji w stosunku do innych narodów i mniejszości narodowych;
- wymieniać najważniejsze zasady związane z wyborami;
- rozpoznawać zachowania nieetyczne w życiu społecznym i politycznym i wyrażać o nich własne opinie;
- odczytywać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je do prezentacji własnych poglądów;
- posługiwać się swobodnie różnymi mediami, mając świadomość związanych z nimi zagrożeń i możliwości manipulacji;
- znać podstawowe zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i zadania władzy ustawodawczej, wykonawczej oraz sądowniczej;
- prezentować postawę patriotyzmu w odniesieniu do ojczyzny i społeczeństwa;
- wymieniać i stosować prawa i obowiązki zapisane w konstytucji;
- znać oczekiwania współczesnego rynku pracy;
- propagować zasady etyczne w gospodarce i pracy zawodowej.
KRYTERIA OCENIANIA
Ocena niedostateczna – uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności. Braki są tak duże, że nie może kontynuować nauki w klasie programowo wyższej. Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających podstawowych umiejętności. Na lekcji jest biernym słuchaczem. Nie pracuje, nie stara się. Nie zapisuje na bieżąco notatek. Zeszyt nie jest prowadzony zgodnie z wytycznymi nauczyciela prowadzącego. Uczeń nie odrabia prac domowych. Z prac klasowych otrzymuje oceny niedostateczne i nie jest zainteresowany ich poprawą. Nie zna podstawowych pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach.
Ocena dopuszczająca:
- uczeń dysponuje niepełną wiedzą, konieczną z punktu widzenia wymagań programowych
- polecenia wykonuje chętnie, na miarę swoich możliwości
- popełnia liczne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej i sposobu jej prezentowania
- przy pomocy nauczyciela odpowiada na podstawowe pytania o niewielkim stopniu trudności
- niski poziom wiedzy nie przekreśla możliwości dalszej nauki
- rokuje nadzieje na uzupełnienie wiedzy programowej
- prowadzi zeszyt przedmiotowy
- wykonuje podstawowe polecenia z zakresu pracy domowej
Ocena dostateczna:
- uczeń zna podstawy programowe
- zna najważniejsze fakty , potrafi je umieścić w czasie i przestrzeni
- potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji i wykonać typowe zadania
- formułuje proste wnioski
- popełnia nieliczne błędy merytoryczne i językowe
- posiada skromny zasób słownictwa
- systematyczne prowadzi zeszyt przedmiotowy
- wykonuje podstawowe polecenia z zakresu pracy domowej
Ocena dobra:
- zasób wiedzy ucznia mieści się w ramach obowiązującego programu
- odpowiedzi są samodzielne zawierają wymagane treści, poprawne pod względem językowym
- zdarzają się czasem drugorzędne błędy
- samodzielnie rozwiązuje problemy
- potrafi interpretować fakty i wyjaśnić ich przyczyny i skutki
- systematycznie i starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy
- starannie przygotowuje pracę domową
- przygotowuje wiadomości , dotyczące aktualnych wydarzeń w kraju i zagranicą
Ocena bardzo dobra:
- uczeń posiada zasób wiedzy mieszczący się w ramach obowiązującego programu
- udziela odpowiedzi wyczerpujących pod względem faktograficznym
- swobodnie operuje faktami i dostrzega związki
- formułuje opinie
- aktywnie uczestniczy w lekcji
- samodzielnie rozwiązuje problemy nietypowe
- dociera samodzielnie do źródeł informacji
- dotrzymuje terminów
- starannie przygotowuje prace domowe
- systematycznie i starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy
- interesuje się aktualnymi wydarzeniami politycznymi, społecznymi , kulturalnymi
Ocena celująca:
- uczeń wykazuje szczególne zainteresowania przedmiotem
- wykracza poza obowiązujący program
- biegle operuje zdobytą wiedzą , samodzielnie rozwiązuje problemy
- samodzielnie ocenia fakty i wydarzenia
- korzysta z różnorodnych źródeł informacji, do których potrafi samodzielnie dotrzeć
- umie bronić własnego stanowiska , dobrać argumenty
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych
- umie opracować projekt imprezy , akcji
- uczestniczy w akcjach na rzecz środowiska
PRACE PISEMNE
- Uczeń i jego rodzic w każdej chwili mają prawo wglądu do ocen i prawo do informacji na ich temat .
- Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki przechowuje nauczyciel przez okres danego roku
- Jeżeli nauczyciel wyda prace pisemne uczniom do wglądu rodziców to zobowiązani są oni dostarczyć prace w wyznaczonym terminie i w nienaruszonym stanie.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OKRESOWEGO PODSUMOWANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
- Wszyscy uczniowie są zobowiązani do zaliczenia sprawdzianów i prac klasowych.
- Uczniowie nieobecni na sprawdzianach lub pracach klasowych, w wyznaczonych przez nauczyciela terminach muszą zaliczyć dany materiał.
- Uczeń ma prawo poprawienia oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu w terminie wyznaczonym przez nauczyciela i uzgodnionym z Maksymalny czas to dwa tygodnie. Wyjątek stanowi choroba ucznia lub nauczyciela.
- Na każdej lekcji nauczyciel ma prawo sprawdzenia i ocenienia pracy
- Uczeń ma prawo poprawienia oceny niedostatecznej z pracy domowej w terminie i na zasadach ustalonych przez
- Nauczyciel ma prawo sprawdzenia i ocenienia zeszytu
- Jeżeli uczeń ściągał na pracy klasowej lub sprawdzianie, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawienia .
- Na lekcji uczeń może być oceniony za pracę na lekcji : za odpowiedź, aktywność, wykonywane ćwiczenia lub jej
- Uczniowie, którzy mają szczegółowe zalecenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oceniani są zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii .
- Uczniowie maja prawo zgłosić trzy nieprzygotowania w ciągu semestru. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiany jest: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi.
- Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie się do zajęć ocenę niedostateczną.
- Aktywność na lekcji nagradzana jest plusami. Za zgromadzenie 4 plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiane jest: częste zgłaszanie się na zajęciach i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach.
ZASADY POPRAWIENIA I SYTUACJE, W KTÓRYCH MOŻE BYĆ OBNIŻONA OCENA PROPONOWANA Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
- Ocenę proponowaną można poprawić pisząc test sprawdzający wiadomości i umiejętności z całego semestru
- Ocena proponowana może ulec obniżeniu jeśli uczeń w czasie miesiąca do rady klasyfikacyjnej otrzyma ze sprawdzianu, pracy klasowej lub kartkówki ocenę niższą od przewidywanej i nie poprawi jej w wyznaczonym terminie lub nie zaliczy zaplanowanego sprawdzianu, pracy klasowej lub kartkówki.
mgr Kamilla Mazurek
|