Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka niemieckiego
Uczeń uzyskuje ocenę celującą, gdy:
- opanował materiał zawarty w podstawie programowej na ocenę bardzo dobrą i celującą - pisze bezbłędnie - uczestniczy w różnorodnych konkursach przedmiotowych, gdzie może wykazać się swoją wiedzą - pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na oceny celujące lub bardzo dobre - swobodnie czyta i tłumaczy teksty w j. niemieckim dot. przerabianych bloków tematycznych. - zna całe słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych - rozumie wszystkie polecenia i komunikaty - wykonuje zadania dodatkowe i otrzymuje z nich oceny celujące i bardzo dobre. - wykazuje aktywność na każdych zajęciach z przedmiotu - zawsze odrabia prace domowe i zawsze jest przygotowany do lekcji - wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem.
Uczeń uzyskuje ocenę bardzo dobrą, gdy:
- bardzo dobrze opanował materiał zawarty w podstawie programowej - pisze bezbłędnie lub popełnia błędy sporadycznie - rozumie wydawane przez nauczyciela polecenia i komunikaty - swobodnie czyta różne teksty w języku niemieckim i tłumaczy je - pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę bardzo dobrą. - wykazuje aktywność na każdych zajęciach z języka niemieckiego - zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych - zawsze ma zadanie domowe i jest do lekcji przygotowany.
Uczeń uzyskuje ocenę dobrą, gdy:
- nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej. - dość swobodnie czyta proste teksty w języku niemieckim i tłumaczy je przy pomocy nauczyciela - pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę dobrą - jest aktywny na większości zajęć z przedmiotu - w wymowie popełnia błędy, które potrafi skorygować przy pomocy nauczyciela - zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych, popełniając nieliczne błędy - trudniejsze zadania w zeszycie ćwiczeń rozwiązuje przy pomocy nauczyciela - zdarza mu się nie odrobić zadania domowego oraz być nieaktywnym na lekcji
Uczeń uzyskuje ocenę dostateczną, gdy:
- opanował materiał zawarty w podstawie programowej w stopniu dostatecznym - ma braki w słownictwie i tylko przy znacznej pomocy nauczyciela potrafi czytać i tłumaczyć proste teksty oraz popełnia ciągle te same błędy gramatyczne - potrafi odczytać tekst w taki sposób, że jest on zrozumiały dla słuchającego - pisane kartkówki, sprawdziany i testy zalicza przeważnie na ocenę dostateczną - nie jest aktywny na zajęciach - popełnia znaczące błędy w mówieniu - tylko z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia - słabo zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie, lecz przy pomocy potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych - często nie odrabia zadań domowych.
Uczeń uzyskuje ocenę dopuszczającą, gdy:
- w minimalnym stopniu opanował materiał zawarty w podstawie programowej - wykazuje znaczne braki w słownictwie, opanował tylko podstawowe słówka / zwroty z przerabianych bloków tematycznych - odczytuje teksty popełniając bardzo liczne błędy - przejawia sporadyczną aktywność na zajęciach z języka niemieckiego - kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę dopuszczającą i niedostateczną - ma problemy z mówieniem i pisaniem, popełniając liczne błędy - ćwiczenia gramatyczne rozwiązuje tylko z pomocą nauczyciela - najczęściej nie rozumie słuchanego tekstu oraz poleceń nauczyciela - posiada w miarę uzupełniony zeszyt - często zapomina podręcznika, ćwiczeń oraz zeszytu - nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem
Uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną, gdy mimo pomocy za strony nauczyciela:
- nie opanował minimum treści zawartych w podstawie programowej - nie opanował techniki głośnego i cichego czytania w stopniu dopuszczającym zrozumienie tekstu - w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnione błędy, uniemożliwiające zrozumienie tekstu - nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o podst. stopniu trudności - nie jest w stanie poprowadzić najprostszej rozmowy - nie chodzi na zajęcia (bardzo niska frekwencja) - jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i nieaktywny na lekcjach - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem oraz chęci współpracy z nauczycielem
Formy kontroli w odniesieniu do podstawowych sprawności komunikacyjnych
1. Mówienie:
- wypowiedź na wskazany temat, opis, relacja - tworzenie i odgrywanie dialogów - odpowiedź na pytania - opowiadanie - modyfikacja usłyszanego lub przeczytanego tekstu, przejęcie roli głównego bohatera - recytacja wierszy - śpiewanie piosenek
2. Pisanie:
- sprawdziany z wyznaczonej partii materiału - kartkówki, które obejmować będą wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji - dyktanda - zadania pisemne (notatka, list, życzenia, opis, itp.)
3. Słuchanie:
- identyfikacja rodzaju tekstu, ilości rozmówców, itp. - przyporządkowywanie informacji osobom - ustalanie kolejności zdarzeń - wypełnianie tabel usłyszanymi informacjami - stwierdzanie poprawności odpowiedzi - wybór poprawnej odpowiedzi - stwierdzanie różnic w podobnych treściowo tekstach 4. Czytanie:
- głośne czytanie tekstu przygotowanego i nieprzygotowanego - rozumienie tekstu czytanego: a) wyszukanie głównej myśli b) odróżnienie w tekście argumentów za i przeciw c) identyfikowanie na podstawie tekstu prawdziwości lub fałszu podanych stwierdzeń d) ustalenie kolejności nieuporządkowanych fragmentów tekstu e) przyporządkowanie ilustracji do kolejności zdarzeń opisanych w tekście f) wyszukanie w różnych tekstach podanych w instrukcji informacji
W przypadku sprawdzianów pisemnych i kartkówek uczeń otrzymuje ocenę w zależności od tego, w jakim stopniu opanował dany materiał, tzn:
96 % - 100 % - ocena celująca 85 % - 95 % - ocena bardzo dobra 75 % - 84 % - ocena dobra 50 % - 74 % - ocena dostateczna; 30 % - 49 % - ocena dopuszczająca 0 % - 29 % - ocena niedostateczna
Kartkówkę uczeń otrzymuje dla siebie. Pracę klasową uczeń i jego prawny opiekun otrzymują do wglądu u nauczyciela.
Uczeń może systematycznie, na bieżąco poprawić każdą ocenę – pracę klasową w ciągu 2 tyg. W wyjątkowych przypadkach poprawianie może odbywać się za zgodą nauczyciela bezpośrednio przed wystawieniem oceny semestralnej lub końcoworocznej. W wyjątkowych przypadkach losowych uczeń może być zwolniony ze sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej. Uczniowie mogą uzupełniać braki z przedmiotu w ramach godziny konsultacji z nauczycielem.
Jeżeli uczeń nie zgadza się z pozytywną oceną semestralną lub końcoworoczną ma prawo pisać egzamin sprawdzający, jeżeli: • jego frekwencja na lekcjach j. Niemieckiego wynosi powyżej 95% • jego oceny z prac klasowych i kartkówek są wyższe niż z odpowiedzi ustnych i innych prac pisemnych • jego postawa na lekcjach i zaangażowanie w nauce są bez zarzutu.
Ocena egzaminu sprawdzającego nie może być niższa od wystawionej oceny.
Uczeń, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni, głównie za wkład pracy i zaangażowanie.
Uczniowie z dysleksją oceniani są głównie za wypowiedzi ustne. W pracach pisemnych nie brane są pod uwagę błędy ortograficzne, o ile nie zmieniają one sensu wypowiedzi.
|