Przedmiotowe Zasady Oceniania – matematyka.
Szkoła Podstawowa w Biesowicach
Przedmiotowe Zasady Oceniania są zgodne z:
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
- Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Szkoły Podstawowej w Biesowicach.
- Statutem Szkoły Podstawowej w Biesowicach.
- podstawą programową.
WYMAGANIA EDUKACYNE na poszczególne oceny
- OCENA NIEDOSTATECZNA
- uczeń nie opanował materiału i umiejętności w stopniu pozwalającym na kontynuowanie nauki na wyższym szczeblu;
- nie uczestniczy w lekcji;
- OCENA OPUSZCZAJĄCA
- we wiadomościach ucznia są braki, przy pomocy nauczyciela uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności przewidzianych w programie;
- bierze udział w lekcji;
- odrabia prace domowe;
- OCENA DOSTATECZNA
- uczeń opanował materiał przewidziany w programie nauczania w stopniu podstawowym;
- potrafi wykonywać zadania o średnim stopniu trudności;
- odrabia prace domowe;
- uczestniczy (dość aktywnie) w lekcji;
- OCENA DOBRA
- uczeń dysponuje wiedzą przewidzianą w programie nauczania;
- wykonuje zadania w oparciu o wiedzę przewidzianą programem;
- aktywny podczas lekcji;
- zna podstawowe zagadnienia matematyczne;
- wykonuje dość trudne zadania;
- posługuje się terminami zgodnymi z programem;
- wykonuje podstawowe zadania podczas lekcji;
- OCENA BARDZO DOBRA
- uczeń ma wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania;
- wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem;
- bardzo aktywnie uczestniczy w lekcji;
- rozwiązuje zadania tekstowe wielodziałaniowe;
- wykonuje trudne zadania;
- swobodnie posługuje się pojęciami matematycznymi;
- korzysta z różnych źródeł;
- rozwija własne zainteresowania;
- OCENA CELUJĄCA
- uczeń ma wiedzę i umiejętności wyraźnie wykraczające poza program nauczania;
- pogłębia swoją wiedzę;
- samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania;
- rozwiązuje zadania złożone, nietypowe zadania tekstowe;
- korzysta z dodatkowych materiałów spoza programu nauczania;
- potrafi samodzielnie korzystać z pomocy dydaktycznych;
- zna zasady korzystania ze źródeł informacji matematycznej;
- wykonuje zadania z własnej inicjatywy;
- bardzo aktywnie uczestniczy w lekcji;
- osiąga sukcesy poza macierzystą szkołą.
CELE OCENIANIA
- Wspieranie rozwoju ucznia.
- Motywowanie ucznia do pracy.
- Informacja o skuteczności procesu nauczania poprzez:
- ustalenie stopnia opanowania wiedzy,
- zauważenie trudności w nabywaniu umiejętności,
- zastosowanie nowych skutecznych metod nauczania,
- przygotowanie ucznia do nowej formuły sprawdzania umiejętności (sprawdziany końcowe i egzamin zewnętrzny).
OBSZARY OCENIANIA AKTYWNOŚCI UCZNIA
Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- Rozumienie pojęć matematycznych oraz znajomość ich definicji.
- Znajomość i zastosowanie pewnych twierdzeń.
- Prowadzenie rozumowań i umiejętność wysnuwania wniosków.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
- Posługiwanie się symbolami i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia.
- Analiza tekstów w stylu matematycznym.
- Stosowanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów pozamatematycznych.
- Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
- Aktywność na lekcjach.
- Własny wkład pracy ucznia.
WYMAGANIA EDUKACYJNE - OGÓLNE
- Każdy uczeń może być trzy razy nieprzygotowany w ciągu roku szkolnego do zajęć bez podania przyczyny (w tym brak pracy domowej lub zeszytu z pracą domową, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji). Fakt ten zobowiązany jest zgłosić na początku lekcji. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Uczeń może być nieprzygotowany do zajęć z bardzo ważnych przyczyn losowych – fakt ten należy zgłosić na początku zajęć – zaraz po wejściu do klasy.
- Uczeń, który był nieobecny z uzasadnionych przyczyn przez dłuższy okres na zajęciach (choroba) może ustalić z nauczycielem termin uzupełnienia notatek i wiadomości.
- Uczeń nieobecny z innych przyczyn niż choroba lub przypadki losowe musi uzupełnić notatki i wiedzę na najbliższe zajęcia.
- Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni po oddaniu pracy przez nauczyciela.
- Wypowiedź ustną uczeń może poprawić na najbliższej lekcji (następnej).
- Rodzic ma prawo wglądu do pisemnych prac ucznia w szkole w obecności nauczyciela.
- Każdy uczeń ocenę z odpowiedzi ustnej ma wpisaną do zeszytu przedmiotowego.
- Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
- W przypadku nieobecności ucznia podczas pracy klasowej jest on zobowiązany napisać tę prace klasową w innym wyznaczonym przez nauczyciela terminie – nie dłuższym jednak niż dwa tygodnie od dnia oddania przez nauczyciela sprawdzonych prac innych uczniów. Jeżeli i w tym dodatkowym terminie uczeń nie przystąpi do pracy klasowej, nauczyciel zapisuje mu w dzienniku ocenę niedostateczną.
- Uczeń, który na semestr I otrzymał ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczyć materiał zgodny z otrzymanymi zagadnieniami w ciągu miesiąca od dnia zakończenia I semestru (w ten okres nie wliczamy okresu ferii zimowych). Może dwukrotnie przystąpić do poprawy semestru w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
SPOSÓB OCENIANIA
- Ocena semestralna i na koniec roku wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych przez ucznia w ciągu danego semestru. Szczególne znaczenie na ocenę semestralną lub roczną mają oceny z pisemnych prac klasowych i kartkówek. Ocena końcowa i semestralna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
- Na oceny cząstkowe składają się oceny:
- z odpowiedzi ustnych;
- z rozwiązywanych zadań na tablicy pod okiem nauczyciela;
- z prac domowych;
- z aktywności na lekcji;
- z pisemnych kartkówek, które obejmują trzy ostatnie tematy lekcji;
- z pisemnych prac klasowych z całego działu.
Prace klasowe nauczyciel zobowiązany jest poprawić w ciągu dwóch tygodni.
FORMY KONTROLI POSTĘPÓW UCZNIA
W celach sprawdzenia osiągnięć ucznia na danym etapie będą stosowane następujące formy:
lp.
|
Forma sprawdzająca
|
Uwagi
|
Częstotliwość w semestrze
|
1.
|
Prace klasowe
|
Prace pisemne, trwające 45 minut, sprawdzające opanowanie określonego działu programowego - podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Zapowiadane na tydzień wcześniej.
|
po każdym dziale
|
2.
|
Testy
|
Prace pisemne złożone z zadań jednokrotnego wyboru. Testy są stosowane zamiast pracy klasowej lub równolegle z nią. Zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem.
|
według potrzeb
|
3.
|
Testy semestralne
|
Prace pisemne uwzględniające dwie formy zadań: wielokrotnego wyboru lub krótkie odpowiedzi (testy obejmują materiał danego semestru).
|
według potrzeb
|
4.
|
Kartkówki
|
Prace pisemne obejmujące treści maksymalnie z trzech ostatnich lekcji, sprawdzające opanowanie jednej lub kilku umiejętności aktualnie przerabianego materiału, trwające 5 – 10 minut. Nie są zapowiadane.
|
według potrzeb
|
5.
|
Prace domowe
|
Zadania do wykonania w domu w celu przećwiczenia poznanych w szkole umiejętności.
|
po każdej lekcji
|
6.
|
Odpowiedzi ustne
|
Rozmowa z uczniem w celu poznania jego toku myślenia, umiejętności analizowania treści i wysnuwania wniosków oraz rozwiązywanie zadań przy tablicy.
|
na bieżąco
|
7.
|
Prace długoterminowe
|
Prace zadane na okres przynajmniej 3 dni.
|
według potrzeb
|
8.
|
Obserwacja ucznia
|
a) przygotowanie do lekcji
b) aktywność na lekcji
c) praca w grupie
|
na bieżąco
|
9.
|
Udział w konkursach matematycznych
|
|
po ogłoszeniu konkursu
|
Prace klasowe i testy będą oceniane punktowo w zależności od stopnia trudności zadania. Ocenom będą odpowiadały następujące przedziały procentowe:
- 0 – 29% niedostateczny
- 30 – 49% dopuszczający
- 50 – 74% dostateczny
- 75 – 89% dobry
- 90 - 100% bardzo dobry
- 90 - 100% + zadanie na 6 celujący
W czasie oceny postępów ucznia będą stosowane oceny ważone.
- praca klasowa, testy, testy semestralne – waga 4
- kartkówka, odpowiedź – waga 2
- udział w konkursach – waga 2
- praca domowa, aktywność na lekcji, praca długoterminowa – waga 1
Ocena semestralna i roczna nie jest średnią ważoną ocen cząstkowych.
Sprawdzane i oceniane będą:
- pisemne prace domowe
- ustne odpowiedzi
- aktywny udział w lekcji
- podejmowanie dodatkowych zadań (z wykorzystaniem testów, zbioru zadań)
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego
- twórczość, inicjatywa, samodyscyplina
- konkursy wiedzy o przedmiocie.
W odpowiedziach ustnych bierze się pod uwagę umiejętność wypowiadania się i posługiwania językiem matematycznym oraz pojęciami i symbolami matematycznymi. Przy ocenie rozwiązywanych zadań bierze się pod uwagę:
- zrozumienie treści zadania,
- poprawność rysunku przy zadaniu z treścią,
- geometryczną poprawność i staranność konstrukcji w zadaniach konstrukcyjnych,
- efektywność rozwiązania,
- umiejętność rozwiązywania problemów,
- umiejętność stosowania praw matematycznych,
- sprawność rachunkową.
Pisemne sprawdziany (30-minutowe) oraz prace klasowe można poprawić w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania poprawionych prac przez nauczyciela.
KRYTERIA OCENIANIA Z MATEMATKI DLA UCZNIÓW O OBNIŻONYCH WYMAGANIACH
Uczniowie o obniżonych wymaganiach edukacyjnych powinni opanować wiedzę na poszczególne oceny:
- Ocena dopuszczająca, dostateczna, dobra – 60% wiedzy wymaganej zgodnie z kryteriami
- Ocenę bardzo dobrą i celującą otrzymują uczniowie gdy spełniają 100% wiedzy określonej w kryteriach oceniania dla poszczególnych klas.
Oceny ze sprawdzianów pisemnych będą odpowiadały następującym przedziałom procentowym:
- 0 – 24% niedostateczny
- 25 – 40% dopuszczający
- 41 – 70% dostateczny
- 71 – 80% dobry
- 81 – 100% bardzo dobry
- 81- 100% + zadanie na 6 celujący
Uczniowie z dysleksją będą oceniani głównie na podstawie odpowiedzi i pracy przy tablicy. Sprawdziany pisemne mają zróżnicowany stopień trudności. Są również zadania dopasowane do możliwości ucznia słabego.
SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW O ICH WYNIKACH W NAUCE
- Prace pisemne są sprawdzane do dwóch tygodni od ich napisania. Prace poprawione są omawiane na lekcji. Podczas omawiania pracy pisemnej nauczyciel podaje punktację oraz zamianę punktów na oceny szkolne.
- Oceny za inne formy aktywności ucznia nauczyciel podaje na bieżąco na danej lekcji i zapisuje w dzienniku elektronicznym.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH UCZNIA
- Nauczyciel zapisuje w dzienniku elektronicznym oceny aktywności ucznia na lekcji.
- Wychowawca podczas zebrań z rodzicami.
- w razie potrzeby – indywidualne konsultacje lub rozmowy z rodzicami, podczas których nauczyciel:
- przekazuje rodzicom informację o postępach ucznia w nauce,
- dostarcza rodzicom informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia,
- przekazuje wskazówki do pracy z uczniem.
- Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej na koniec semestru lub roku szkolnego, na miesiąc przed wystawieniem oceny przekazywana jest uczniowi podczas lekcji, a rodzicom poprzez dziennik elektroniczny lub podczas wywiadówki.
|