PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO - KLASY IV-VIII
I. ZASADY OGÓLNE
Przedmiotowe Zasady Oceniania mają na celu: 1. bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce, 2. zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy, 3. dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych lub uzdolnieniach ucznia. II. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
I Słownictwo 1. Umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach, 2. Odpowiedni dobór słownictwa, 3. Odpowiedni zakres słownictwa. II Gramatyka 1. Poprawność, 2. Podstawowe struktury, 3. Formy pytające i przeczenia, 4. Czasy, 5. Szyk wyrazów. III Rozumienie ze słuchu 1. Zdolność rozumienia nauczyciela, kolegów, nagranych materiałów, 2. Wydobywanie informacji, 3. Rozpoznawanie kontekstu, 4. Rozpoznawanie najważniejszych myśli, 5. Rozpoznawanie uczuć mówiącego.
IV Mówienie 1. Umiejętność współpracy, 2. Wymienianie informacji o sobie, 3. Poprawność, 4. Płynność, 5. Komunikację interaktywną, 6. Zdolności negocjacyjne, 6. Wymowę: dźwięki oraz akcent, rytm, intonację, 8. Zasób struktur i słownictwa, 9. Umiejętność stosowania strategii komunikacyjnych.
V Czytanie 1. Rozpoznawanie najważniejszych informacji, 2. Rozpoznawanie istotnych informacji, 3. Rozumienie przesłania / znaczenia napisanego tekstu. VI Pisanie 1. Zdolność przekazywania informacji, 2. Zdolność przekazywania informacji o sobie, 3. Zdolność opisywania ludzi, miejsc, zdarzeń, 4. Poprawność, 5. Podporządkowanie myśli i pomysłów, 6. Pisownię. VII Inne umiejętności 1. Tworzenie projektów (prac plastyczno-językowych). III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Formy aktywności 1. Sprawdziany (Tests), 2. Kartkówki (Short tests), 3. Odpowiedź ustna, 4. Praca na lekcji, 5. Czytanie, 6. Prace domowe, 7. Projekty indywidualne i grupowe, 8. Zeszyt ćwiczeń, 9. Przygotowanie do lekcji, 10. Aktywność na lekcji, 11. Udział w konkursach. Częstotliwość oceniania praca klasowa - minimum 1 w semestrze kartkówki – minimum 3 w semestrze odpowiedź ustna - minimum 1 w semestrze czytanie - minimum 1 w semestrze
Określanie pojęć zgodnie z WSO: - wypowiedzi pisemne, - sprawdzian, test – z określonego materiału poprzedzona powtórzeniem, zapisana w dzienniku i zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem, - kartkówka – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 do 3 ostatnich jednostek lekcyjnych, lub zapowiedziana z całego działu, - prace domowe ucznia – podlegające sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie w formie stopnia, - zeszyt ćwiczeń – minimum raz w semestrze, ale nie zawsze podlega ocenie, - wypowiedzi ustne, w tym te z aktywności na lekcji.
Skala ocen: - ocena celująca – 6, - ocena bardzo dobra – 5, - ocena dobra – 4, - ocena dostateczna – 3, - ocena dopuszczająca – 2, - ocena niedostateczna – 1. Progi procentowe - oceny ze sprawdzianów i kartkówek: 100 % - 96 % - ocena celująca 95 % - 80 % - ocena bardzo dobra 79 % - 75 % - ocena dobra 74 % - 50 % - ocena dostateczna; 49 % - 30 % - ocena dopuszczająca 29 % - 0 % - ocena niedostateczna
IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN 1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznych oraz dopuszczających ocen cząstkowych według następujących zasad: - wszystkie sprawdziany i kartkówki – w ciągu 2 tygodnia od daty otrzymania, - odpowiedzi ustne i prace domowe – nie podlegają poprawie. Uczeń ma obowiązek zaliczyć pracę pisemną, na której był nieobecny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, jednak nie później niż dwa tygodnie po powrocie ucznia do szkoły. Jeżeli uczeń był nieobecny na kartkówce, odpowiedni materiał może zaliczyć w formie wypowiedzi ustnej. Poprawione prace pisemne uczeń dostaje do wglądu nie później niż w tydzień po przeprowadzeniu sprawdzianu, kartkówki zaś na następnej lekcji, o ile jest to możliwe.
Uczeń z opinią z poradni psychologiczno - pedagogicznej na temat specyficznych trudności w uczeniu się, pisze prace klasowe, kartkówki i prace domowe dostosowane do swoich możliwości. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczy się według odrębnego planu specjalnego. Oceniany jest zgodnie z wkładem pracy i wysiłkiem proporcjonalnym do swoich możliwości. V. USTALENIA KOŃCOWE 1. Uczeń powinien być informowany o swoich ocenach na bieżąco i systematycznie. 2. Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu semestru zgłoszenia braku pracy domowej. Za czwartym razem uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 3. Uczeń powinien każde nieprzygotowanie zgłosić przed lekcją. 4. Aktywność na lekcji, np. częste zgłaszanie, udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach może być oceniana „+”. Za 5 „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. 5. Na koniec semestru nie przewiduje się żadnych sprawdzianów poprawkowych i zaliczeniowych. 6. Przewidywaną ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel podaje uczniowi na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. 7. Jeżeli przewidywaną ocenę śródroczną lub końcoworoczną jest ocena niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie 4 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. 8. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. 9. Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego zgodnie z zasadami określonymi w WSO. 10. Ocenę celująca może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie warunki konieczne do uzyskania oceny bardzo dobrej, a dodatkowo wykazuje się wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania obowiązujący na jego poziomie, wykonuje ciekawe pomoce naukowe lub interdyscyplinarne prace projektowe, bierze udział w konkursach przedmiotowych i odnosi w nich sukcesy.
VI. LITERATURA
Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie: 1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. 2. Programu nauczania języka angielskiego Super Powers 4, Junior explorer 3, Super Powers 7 oraz Super Powers Repetytorium 8. 3. Kryteriów oceniania z języka angielskiego.
Opracowała Dorota Żółć nauczyciel języka angielskiego
|