PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO KLASY I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BIESOWICACH
I. ZASADY OGÓLNE
Przedmiotowe Zasady Oceniania mają na celu: bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce, zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy, dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych, uzdolnieniach ucznia. II. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
1. Słownictwo: − umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach, −odpowiedni dobór słownictwa, −odpowiedni zakres słownictwa. 2. Gramatyka: −poprawność, −podstawowe struktury, −formy pytające i przeczenia. 3. Rozumienie ze słuchu: −zdolność rozumienia nauczyciela, kolegów, nagranych materiałów, −wydobywanie informacji, −rozpoznawanie kontekstu, −rozpoznawanie najważniejszych myśli, −rozpoznawanie uczuć mówiącego. 4. Mówienie: −umiejętność współpracy, −wymienianie informacji o sobie, −poprawność, −płynność, −komunikację interaktywną, −zdolności negocjacyjne, −wymowę: dźwięki oraz akcent, rytm, intonację, −zasób struktur i słownictwa, −umiejętność stosowania strategii komunikacyjnych. 5. Czytanie: −rozpoznawanie najważniejszych informacji, −rozpoznawanie istotnych informacji, −rozumienie przesłania / znaczenia napisanego tekstu. 6. Pisanie: −zdolność przekazywania informacji, −zdolność przekazywania informacji o sobie, −zdolność opisywania ludzi, miejsc, zdarzeń, −poprawność, −pisownię. 7. Inne umiejętności: −tworzenie projektów (prac plastyczno językowych). III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1. Formy aktywności: −krótkie testy, −odpowiedź ustna, −praca na lekcji, −czytanie, −projekty indywidualne i grupowe, −udział w konkursach, −aktywność na lekcji.
W ocenianiu stosuje się oceny od 1 do 6 uwzględniając plusy i minusy, które wpisywane są do dziennika zajęć edukacyjnych. OCENY: Ocena celująca (6): - uczeń osiągnął 100% umiejętności wymaganych w obowiązującym programie nauczania, posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania.
Ocena bardzo dobra (5): 1) gramatyka i słownictwo: - potrafi poprawnie operować prostymi strukturami i budować spójne zdania, - stosuje szeroki zakres słownictwa, 2) słuchanie: - potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, - potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną, - z łatwością rozróżnia dźwięki oraz polecenia nauczyciela, 3) mówienie: - potrafi z powodzeniem przekazać wiadomości, mówi spójnie, bez wahania, - posługuje się poprawnym językiem, popełniając nieliczne błędy, - dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli, - wypowiedzi ucznia są zrozumiałe, 4) pisanie: - potrafi napisać zadanie pełnymi zdaniami, - pisze teksty i zdania odpowiedniej długości, - używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.
Ocena dobra (4): 1) gramatyka i słownictwo: - potrafi poprawnie operować większością prostych struktur i budować proste zdania - na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania, 2) słuchanie: - potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, - potrafi wydobyć większość kluczowych informacji i przekształcić je w formę pisemną, - potrafi rozróżnić dźwięki i zrozumieć polecenia nauczyciela, 3) mówienie: - przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomości, - potrafi mówić spójnie, choć czasami się waha, - posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy, - można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności, 4) pisanie: - potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo, - pisze zdania na ogół dobrze zbudowane i spójne, - używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji. Ocena dostateczna (3): 1) gramatyka i słownictwo: - potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami oraz budować niekiedy spójne zdania; - czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zdania; 2) słuchanie: - potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów; - potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach; - potrafi rozróżnić większość dźwięków; - rozumie polecenia nauczyciela; 3) mówienie: - czasem potrafi przekazać wiadomości; - potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem; - posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów; - dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa; - ucznia można zazwyczaj zrozumieć; 4) pisanie: - próbuje napisać zadanie zawierające proste zdania; - w zadaniu pisemnym robi zauważalne błędy;
Ocena dopuszczająca (2): 1) gramatyka i słownictwo: - potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur; - buduje zdania, ale przeważnie niespójne; - dysponuje niewielkim zakresem słownictwa; 2) słuchanie: - potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów; - potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji oraz niektóre dźwięki; - potrzebuje pomocy lub podpowiedzi przy rozumieniu poleceń; 3) mówienie: - czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami; - mówi z częstym wahaniem; - przy posługiwaniu się językiem popełnia wiele zauważalnych błędów; - trudno ucznia zrozumieć; 4) pisanie: - ma duże trudności z napisaniem prostych zdań, w zdaniu pisemnym robi dużo istotnych błędów;
Ocena niedostateczna (1): - uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności; - nie zrozumieć sensu prostych tekstów, nie potrafi sam przekazać wiadomości oraz poprawnie pisać.
Progi procentowe: oceny z krótkich testów: 100 % - 96 % - ocena celująca 95 % - 80 % - ocena bardzo dobra 79 % - 75 % - ocena dobra 74 % - 50 % - ocena dostateczna; 49 % - 30 % - ocena dopuszczająca 29 % - 0 % - ocena niedostateczna IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN 1.Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznych ocen cząstkowych według następujących zasad: −wszystkie testy – w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania, −odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie. 2. Poprawione prace pisemne uczeń dostaje do wglądu nie później niż w tydzień po przeprowadzeniu testu. 3.Uczeń z opinią z poradni psychologiczno - pedagogicznej na temat specyficznych trudności w uczeniu się, pisze testy dostosowane do swoich możliwości. 4.Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczy się według odrębnego planu specjalnego. Oceniany jest zgodnie z wkładem pracy i wysiłkiem proporcjonalnym do swoich możliwości. V. USTALENIA KOŃCOWE 1.Uczeń powinien być informowany o swoich ocenach na bieżąco i systematycznie. 2. Aktywność na lekcji, np. częste zgłaszanie, udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach może być oceniana „+”. Za 5 „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. 3.Przewidywaną ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel podaje uczniowi na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. 4. Jeżeli przewidywaną ocenę śródroczną lub końcoworoczną jest ocena niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę i rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie 4 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. 5.Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości.
VI. LITERATURA
Przedmiotowe Zasady Oceniania zostały opracowane na podstawie: 1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania 2. Programu nauczania języka angielskiego SuperHeroes 1, SuperHeroes 2, SuperHeroes 3. 3. Kryteriów oceniania z języka angielskiego
opracowała Dorota Żółć nauczyciel języka angielskiego
|