PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z BIOLOGII
Przedmiotowy system oceniania z biologii w szkole podstawowej opracowany w oparciu o:
1. Podstawę programową. 2. Statut. 3. Program nauczania biologii w szkole podstawowej wydawnictwa WSiP.
Przedmiotem oceniania są: – wiadomości; – umiejętności; – postawa ucznia, jego aktywność oraz indywidualne możliwości.
Formy aktywności podlegające ocenie: 1. Odpowiedzi ustne: – uczeń może zgłosić trzy nieprzygotowanie na semestr ;
2.Wypowiedzi pisemne obejmują : a)kartkówki: – nie ulegają poprawie; – obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji; – trwają nie dłużej niż 15 min; – nie musza być wcześniej zapowiadane, ale mogą być. b) sprawdziany: – nauczyciel prowadzący zapowiada je co najmniej tydzień wcześniej; – nauczyciel wpisuje termin zapowiedzianego sprawdzianu do dziennika elektronicznego; – omawia zakres i kryteria wymagań; – uczeń ma prawo znać wynik pracy klasowej w ciągu 2 tygodni; – poprawa ocen niedostatecznych i dopuszczających odbywa się do 1 tygodnia; – uczeń który nie pisał sprawdzianu musi go napisać w ciągu 2 tygodni, najczęściej na następnej planowanej lekcji;
3. Wkład pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń): – jest oceniany za pomocą plusów; – uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z aktywności, gdy zgromadzi trzy plusy; – w przypadku dużego wkładu na lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
4. Umiejętności doskonalone w domu (praca domowa): – nie zgłoszony bark pracy domowej oceniany jest oceną niedostateczną.
5. Zeszyt przedmiotowy: – jest obowiązkowy;
6. Prace dodatkowe (plansze, okazy wzbogacające zbiory, samodzielnie przeprowadzone doświadczenia, referaty i inne): Sposoby oceniania: – oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali od 1 -6 (z uwzględnieniem plusów i minusów); – oceny śródroczne i roczne ustalane są według skali od 1 do 6; – cztery tygodnie przed klasyfikacją semestralną uczeń jest powiadomiony o przewidywanej dla niego ocenie; – w przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe według kryteriów:
Ocena niedostateczna 0% – 30% Ocena dopuszczająca 31% – 50% Ocena dostateczna 51% – 74% Ocena dobra 75%- 90% Ocena bardzo dobra 91% – 100% Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– opanował wiadomości i umiejętności wykraczające znacznie poza program nauczania; – prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną; – potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych; – formułuje problemy i rozwiązuje w sposób twórczy; – dokonuje analizy, syntezy zjawisk i procesów biologicznych; – koreluje wiedzę zdobyta na innych przedmiotach z wiedzą biologiczną; – potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji; – bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym; – wykonuje dodatkowe zadania i polecenia; – w pracach pisemnych osiąga najczęściej 100%; – bierze udział w konkursach biologicznych; – wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania; – potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach; – bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji; – potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze; – prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawna terminologia biologiczną; – w pracach pisemnych osiąga od 91% do 100%; – zeszyt ucznia zasługuje na wyróżnienie.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
– potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadkach trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela; – udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania; – jest aktywny na lekcji; – w pracach pisemnych osiąga od 75% – 90%; – prowadzi prawidłowo zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
– opanował wiadomości niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii; – z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności; – z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: tablice, wykresy itp.; – wykazuje się aktywnością na lekcjach w stopniu zadawalającym; – w pracach pisemnych osiąga od 51% – 74%; – prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności pod kierunkiem nauczyciela; – z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne; – wiadomości przekazuje nie używając terminologii biologicznej; – jest mało aktywny na lekcji; – w pracach pisemnych osiąga od 34% do 50%; – prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
– nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, koniecznych do dalszego kształcenia; – nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi; – wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych; – nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela; – wykazuje bierną postawę na lekcji; – w przypadku prac pisemnych osiąga od 0% – 33%; – nie prowadzi systematycznie zeszytu.
Opracowanie Iwona Bućko – nauczyciel biologii
|