Przedmiotowe Zasady Oceniania
Edukacja dla bezpieczeństwa
- Pierwszoplanowym kryterium oceniania są umiejętności oraz wiedza ucznia i aktywność, przejawianie zainteresowania.
- Kryteria oceniania:
Ocena
|
Umiejętności i aktywność
Uczeń:
|
Wiedza
Uczeń:
|
Celujący
|
Przedstawia własne koncepcje rozwiązań, działań,
Systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się tym z grupą
Odnajduje analogie wskazuję szanse i zagrożenia określonych rozwiązań
Wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień
Argumentuje w obronie własnych poglądów, posługując się wiedzą pozaprogramową
|
Zdobył wiedzę znacznie wykraczająca poza zakres materiału programowego
|
Bardzo dobry
|
Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji
Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela
Jest aktywny na lekcjach
Bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów
Odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze
Sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania
|
Zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie
Sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z edukacji dla bezpieczeństwa
|
Dobry
|
Samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji
Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo – skutkowych
Samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności
Podejmuje wybrane zadania dodatkowe
Jest aktywny w czasie lekcji
Poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt
|
Opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym
|
Dostateczny
|
Pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji
Samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć
Przejawia przeciętną aktywność
|
Opanował podstawowe elementy programu, pozwalające na podjęcie w otoczeniu działań ratowniczych i zabezpieczających
|
Dopuszczający
|
Przy pomocy nauczyciela wykonuje proste polecenia, wykorzystując podstawowe umiejętności
|
Wykazuje braki w wiedzy, nie uniemożliwiają one jednak dalszej edukacji i mogą zostać usunięte
|
Niedostateczny
|
Nie potrafi wykonać prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowych umiejętności
|
Wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszy rozwój w ramach przedmiotu
|
- Na lekcjach obowiązuje ucznia zeszyt przedmiotowy i podręcznik
- Uczeń może otrzymać ocenę za:
odpowiedź ustną – zakres trzy tematy wstecz
kartkówkę
praca klasową – po zakończeniu działu programu
aktywność na lekcji
referat
zadanie domowe
prezentację multimedialną
prace w grupach
- Ocenę niedostateczną uczeń poprawia w terminie dwóch tygodni.
- Na lekcjach oceny ustala się w stopniach wg następującej skali:
- Przy stopniach cząstkowych dopuszcza się używanie znaków „plus” i „minus”, pozwalających dokładnie określić poziom opanowania przez ucznia wiadomości
i umiejętności.
- Uczeń może zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie do zajęć, dwa razy w ciągu półrocza, nie może zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej lub przed klasówką lub sprawdzianem.
- Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia śródrocznego i rocznego.
- Uczeń jest klasyfikowany z przedmiotu jeżeli posiada 50% obecności na lekcjach.
- Ocenę śródroczną, roczną ustala się na podstawie co najmniej trzech ocen cząstkowych ( jeżeli przedmiot jest raz w tygodniu)
Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią ocen cząstkowych.
Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych form działalności ucznia w następującej kolejności :
- Klasówki; sprawdziany - (największy wpływ na kształt oceny śródrocznej i rocznej).
- kartkówki,
- odpowiedź ustna,
- prace domowe,
- aktywność na lekcji,
- praca w grupie
Uczniowi przysługuje odwołanie się od oceny rocznej zgodnie z zasadami zamieszczonymi w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej. Zgodne z zapisami w statucie szkoły.
Podwyższając przewidywaną ocenę klasyfikacyjną, uczeń powinien wykazać się umiejętnościami określonymi w wymaganiach na oczekiwaną ocenę w zakresie tych elementów oceny, z których jego osiągnięcia nie spełniały tych wymagań. Sprawdzenie odbywa się w formie pisemnej, zakres materiału obejmuje cały materiał realizowany w danej klasie.
|