Przedmiotowe Zasady Oceniania Wychowanie Fizyczne
Ocena z wychowania fizycznego powinna być obiektywna i zindywidualizowana. Zawierać powinna ona indywidualne możliwości ucznia oraz jego zaangażowanie w pracę nad sobą (podmiotowe traktowanie ucznia). Bierzemy pod uwagę: wysiłek fizyczny wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wynikających ze specyfiki przedmiotu, możliwości ucznia, jego aktywność w proponowanych formach aktywności fizycznej oraz umiejętności, postęp sprawności i poziomu wiedzy. Na poszczególnych zajęciach lekcyjnych będą obowiązywać tylko wybrane obszary oceniania. Przedmiotowy System Oceniania jest oparty na WSO i na Nowej Podstawie Programowej z Wychowania Fizycznego. Przy wystawianiu oceny semestralnej lub końcowo rocznej nauczyciel bierze pod uwagę podstawowe obszary oceniania i czynniki dodatkowe na podstawie ocen końcowych ze wszystkich obszarów oceniania obowiązujących na zajęciach lekcyjnych, uwzględniając postępowanie ucznia w procesie nauczania i uczenia się wychowania fizycznego. Na lekcjach wychowania fizycznego stosuje się Ocenianie Kształtujące. Ocena kształtująca (OK) jest stosowana w procesie uczenia się na etapie poznawania nowych wiadomości, nabywania umiejętności i sprawdzania osiągnięć. Jest wyrażana w postaci informacji zwrotnej, w formie ustnej lub pisemnej (bez oceny w stopniu) i nie ma wpływu na ocenę sumującą. Może mieć formę samooceny lub oceny koleżeńskiej. Ocenie kształtującej może podlegać: wypowiedź ustna, technika wykonania danego ćwiczenia, sprawdzian praktyczny i inne formy pracy ucznia.
Elementami oceniania kształtującego są: Cele lekcji: • Nauczyciel określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia (na każdej lekcji). • Sprawdza, czy uczniowie rozumieją cele (na początku zajęć) i czy zostały osiągnięte (pod koniec zajęć). Uczniowie mogą uczestniczyć w ich formułowaniu.
Wymagania, zwane także „NaCoBeZu”: Są to kryteria osiągania celów (również oceny), czyli na co będziemy zwracać uwagę? • Formułowane są na podstawie celów. Informują ucznia o tym, co nauczyciel będzie sprawdzał i oceniał. Są dopasowywane do możliwości klasy i wymogów konkretnego zadania. „NaCoBeZu” jest obowiązkowe dla prac kontrolnych i sprawdzianów, może być również formułowane do lekcji i innych aktywności ucznia. Informacja zwrotna Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy, który zawiera wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów jego pracy, wskazuje to, co wymaga poprawienia, daje wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę oraz w jakim kierunku powinien pracować dalej. Informacja zwrotna powinna być ściśle związana z kryteriami sukcesu określonymi przed zleceniem zadania. Niepodjęcie lub niewykonanie pracy na ocenę kształtującą powinno skutkować otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej
PODSTAWOWE OBSZARY OCENIANIA Ze względu na specyfikę przedmiotu wychowania fizycznego, ocena semestralna i końcowa, oparta jest o pięć obszarów oraz dwa dodatkowe, co daje możliwość rzetelnego i sprawiedliwego ocenienia pracy ucznia na tym przedmiocie.
Proponowany system oceniania daje możliwość zdobycia ocen bardzo dobrych i dobrych nawet tym uczniom, u których motoryka jest słabiej rozwinięta, ponieważ na lekcjach wychowania fizycznego najbardziej liczą się chęci i zaangażowanie, a nie osiąganie konkretnych wyników sportowych.
Obszary oceniania ucznia: 1.Umiejętności indywidualne ruchowe. 2.Postęp sprawności. 3.Wiedza z zakresu wychowania fizycznego, zdrowotnego i sportu. 4.Przygotowanie do lekcji . 5.Aktywność i postawa wobec przedmiotu i kultury fizycznej, DODATKOWY OBSZAR OCENIANIA
1.Reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych. 2.Wszystkie formy aktywności ruchowej ,systematycznej i pozalekcyjnej np. udział w aktywności dodatkowej w klubach sportowych Uwaga!!!
Uczeń, który nie spełnia dodatkowego obszaru oceniania, będzie oceniany tylko z podstawowych obszarów oceniania. SPOSÓB OCENIANIA Zgodnie z WZO wg Skali ocen 1-6, Ocenianie Kształtujące (OK), Graficznie za pomocą (+) i (-), (np.) - nieprzygotowanie, brak stroju. Ocena za indywidualne umiejętności ruchowe -w zależności od zadań kontrolno-oceniających: Ocena za udział w zawodach sportowych. 1 ocena za każdorazowy udział Ocena za przygotowanie do lekcji (strój sportowy). 2 ocena w semestrze-oraz oceny cząstkowe za brak stroju (-)
Aktywność i postawa wobec przedmiotu i kultury fizycznej.
W zależności od ilości plusów lub minusów oceny w semestrze-dwa razy w semestrze
OCENA ZA INDYWIDUALNE UMIEJĘTNOŚCII RUCHOWE
Określenie poziomu postępu ucznia w zakresie umiejętności powinno odbywać się zarówno po zrealizowaniu odpowiedniego cyklu programu, jak i systematycznie na każdej lekcji (ocena słowna), aby móc właściwie dostosować zadania dydaktyczne i organizacyjne w kolejnych lekcjach do potrzeb każdego ucznia.
Kontroli i ocenie mogą podlegać umiejętności z następujących grup: -technika i taktyka wykonania poszczególnych elementów nauczanych dyscyplin i konkurencji m.in.: z gier zespołowych, gimnastyki (podstawowej), lekkiej atletyki oraz innych form aktywności fizycznej objętych planem nauczania. -podczas wykonywania elementów technicznych oceniamy przede wszystkim estetykę, płynność i poprawność danego ćwiczenia. Uczeń zostaje oceniony z postępu sprawności-możliwe jest dwukrotne wykonanie testu umiejętności i sprawdzenie postępu. W przypadku oceny obu testów uczeń otrzymuje wpis do dziennika z lepszej próby.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który odmówi przystąpienia do sprawdzianu bez uzasadnienia. Jeżeli, z przyczyn losowych, uczeń opuścił zajęcia ze sprawdzianem powinien w ciągu pierwszego tygodnia po zwolnieniu uzgodnić termin indywidualnego zaliczenia.
Uczeń może być zwolniony z zajęć lekcyjnych z powodu choroby lub innych przyczyn na podstawie pisemnej zgody rodzica(prawnego opiekuna)lub zwolnienia lekarskiego przedstawionego przed lekcją.
Uczestnictwo w zajęciach jest ważnym elementem w realizacji procesu wychowania fizycznego. Dopuszczalny jest pewien procent nieobecności (usprawiedliwionej ), spowodowanej sytuacją losową. Bardzo ważne jest zaangażowanie się w przebieg lekcji, systematyczna praca, aktywny udział w lekcjach (uczeń bierze czynny udział )
Do 30 września należy złożyć wniosek do Dyrektora szkoły o zwolnienie całkowite z lekcji wychowania fizycznego jeżeli są takie wskazania zdrowotne. OCENA ZA PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI (strój sportowy) Przez przygotowanie do zajęć będzie rozumiane posiadanie przez ucznia regulaminowego stroju gimnastycznego (tj. spodenki sportowe i koszulka sportowa , obuwie zmienne lub dres przeznaczony wyłącznie do ćwiczeń fizycznych),związane długie włosy i obcięte paznokcie-względy bezpieczeństwa, nie spóźnianie się na lekcje, nie uciekanie z lekcji . Każdy przypadek braku stroju lub braku odpowiedniego zmiennego i czystego obuwia, spóźnienia i ucieczki nauczyciel zaznacza. W wyjątkowych sytuacjach nauczyciel może wyrazić zgodę na udział w lekcji w stroju nieregulaminowym. Za pełne przygotowanie do lekcji n-l stawia plusa, zaś za nieprzygotowanie minusa .Co dwa miesiące ten aspekt będzie oceniony stopniem i umieszczony w dzienniku elektronicznym. Do końca września uczniowie są zobowiązani do skompletowania regulaminowego stroju.
OCENA ZA AKTYWNOŚĆ I POSTAWĘ WOBEC PRZEDMIOTU I KULTURY FIZYCZNEJ
Aktywność ucznia na zajęciach wychowania fizycznego zaznaczana jest przy pomocy znaków (+) i (-). Kryterium dotyczące oceny postawy ucznia i stosunku do zajęć lekcyjnych uwzględnia:
PLUSY uczniowie mogą otrzymać za: przygotowanie do lekcji, przejawy zaangażowania, stosunek do przedmiotu, wykonywanie ćwiczeń w sposób zbliżony do swoich maksymalnych możliwości, inwencję twórczą, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie lub prowadzenie części lekcji, zawodów sportowych, pełnienie roli kapitana zespołu, grupowego czy sędziego, stosowanie zabiegów higienicznych, dbanie o bezpieczeństwo swoje, przestrzeganie regulaminu i innych zasad obowiązujących na lekcji, przestrzeganie zasad bhp regulaminów i zasad fair play, poszanowanie mienia społecznego, obowiązkowość, sumienność, zdyscyplinowanie i życzliwy stosunek do innych.
MINUSY (-): uczniowie uzyskują przy niechętnym i negatywnym stosunku do uczestnictwa w zajęciach za w/w elementy.
Plusy i minusy liczymy przez cały rok szkolny w dwumiesięcznym podsumowaniu .Raz na dwa miesiące zliczane sa plusy i minusy. Udział procentowy ilości plusów do ogólnej ilości jednostek lekcyjnych pozwala ocenić ucznia w tym aspekcie. Oceny dokonuje uczeń podczas samooceny, współćwiczący oraz nauczyciel. Jeśli podczas oceny aktywności podczas lekcji uczeń przyznał sobie plusa, inny współćwiczący minusa zaś nauczyciel ocenił ucznia plusem to uczeń otrzymuje plusa.
Za uzyskanie: 100% plusów uczeń otrzymuje ocenę celującą. 85-99% uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 75-84% uczeń otrzymuje ocenę dobrą 50-74% uczeń otrzymuje ocenę dostateczną 20-49% ocena dopuszczająca Nie przewiduje się oceny niedostatecznej
OCENA ZA UDZIAŁ W ZAWODACH SPORTOWYCH
Na ocenę z tego obszaru składają się następujące elementy: - reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych różnego szczebla otrzymuje uczeń ocenę celującą - udział w rozgrywkach międzyklasowych, innych formach aktywności np. tanecznych challenge- ocena bardzo dobra Nauczyciel uwzględnia również systematyczną pozalekcyjną i pozaszkolną aktywność sportową (SKS, kluby sportowe Postanowienia końcowe Uczeń w ciągu roku szkolnego podlega systematycznej i obiektywnej ocenie zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami. Nauczyciel wystawia średnią ocenę z ocen z poszczególnych obszarów. Ocena końcowa (semestralna, roczna) będzie wystawiana na podstawie ocen końcowych ze wszystkich obszarów oceniania. .Uczeń, który otrzyma ocenę niedostateczną z dwóch podstawowych obszarów takich jak np.: aktywności i przygotowanie do lekcji, nie może otrzymać oceny semestralnej i rocznej powyżej oceny dostatecznej. Uczeń, który ma zwolnienie lekarskie może być zwolniony z lekcji, jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia lekcja, po uprzednim przedstawieniu nauczycielowi i dyrektorowi szkoły pisemnego oświadczenia rodziców, że biorą w tym czasie pełną odpowiedzialność za swoje dziecko. Uczeń podlega Ocenie Kształtującej, która stosowana jest w procesie uczenia się na etapie poznawania nowych wiadomości, nabywania umiejętności i sprawdzania osiągnięć. Uczeń w ciągu roku szkolnego podlega systematycznej i obiektywnej ocenie zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami . . Nauczyciel wystawia średnią ocenę z ocen z poszczególnych obszarów. Ocena końcowa (semestralna, roczna) będzie wystawiana na podstawie ocen końcowych ze wszystkich obszarów oceniania. W indywidualnych przypadkach kryteria mogą ulec zmianie.
Zasady oceniania w klasach 4-8 - przedmiot wychowanie fizyczne (zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania) SKALA OCEN - niedostateczny 1 - dopuszczający 2 - dostateczny 3 - dobry 4 - bardzo dobry 5 – celujący 6 dodatkowe oznaczenia: plusy i minusy.
PRZEDMIOT OCENY Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfikacji zajęć. Będą oceniane: Sumienne i staranne wywiązywanie się z obowiązków wynikających z przedmiotu. Zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć. Stosunek do partnera i przeciwnika. Stosunek do własnego ciała. Aktywność fizyczna. Postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami. Osiągnięte wyniki w sportach wymiernych, dokładność wykonywania zadań i poziom zdobytej wiedzy.
KRYTERIA OCEN Ocenę celującą -otrzymuje uczeń, który wykazuje się szczególnym zaangażowaniem w pracy, twórczą postawą, umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza program nauczania w danej klasie. Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, chętnie uczestniczy w zajęciach sportowo - rekreacyjnych, bierze udział w konkursach, zawodach i olimpiadach, reprezentując szkołę. Bierze aktywny udział w zajęciach sportowych, zawodach pozaszkolnych. Ocenę bardzo dobrą -otrzymuje uczeń, który całkowicie opanował zadania z poziomu rozszerzonego dla danej klasy. Bardzo starannie i sumiennie wykonuje zadania, wykazuje duże zaangażowanie na lekcji oraz jest dobrze przygotowany do zajęć. Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, systematycznie doskonali sprawność motoryczna i osiąga duże postępy w osobistym usprawnieniu. Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowo - rekreacyjnym. Ocenę dobrą -otrzymuje uczeń, który bez zarzutu wywiązuje się z obowiązków, w poszczególnych klasach osiąga postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym, przy pomocy nauczyciela realizuje zadania poziomu rozszerzonego. Wysokie są staranność i sumienność w wykonywaniu zadań i zaangażowanie w przebieg lekcji oraz stopień przygotowania się do zajęć. Uczeń prowadzi higieniczny tryb życia, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowo - rekreacyjnym Ocenę dostateczną -otrzymuje uczeń , który opanował w stopniu dostatecznym wiadomości i umiejętności przewidziane w danym poziomie nauczania. Ocenę dopuszczającą- otrzymuje uczeń ,który wykazuje często niechętny stosunek do wykonywania ćwiczeń i poszczególnych zadań, nie zależy mu na swoim rozwoju fizycznym, często nie bierze czynnego udziału w lekcjach jest nieprzygotowany do zajęć. Prowadzi niehigieniczny tryb życia np. pali papierosy i stosuje inne używki. Nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym i ma poważne luki. Nie wykazuje żadnych postępów w zakresie umiejętności, wiadomości i sprawności fizycznej. Ocenę niedostateczną -otrzymuje uczeń, który wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfikacji przedmiotu, nie bierze czynnego udziału w lekcji, swoim zachowanie dezorganizuje pracę, stwarzając niebezpieczeństwo dla siebie i innych, notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć, prowadzi niehigieniczny i nie sportowy tryb życia.
Uczeń nieklasyfikowany -uczeń może być nieklasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolny planie nauczania. W takim przypadku uczeń podlega egzaminowy klasyfikacyjnemu. Polega on na tym, ze uczeń otrzymuje zakres umiejętności które były objęte oceną i wykonuje je podczas egzaminu
Ocenianie kształtujące we wszystkich zakresach jest możliwe jedynie podczas nauki stacjonarnej. Nauczanie zdalne wyklucza pełen aspekt oceniania. Spowodowane jest to specyfiką przedmiotu jakim jest wychowanie fizyczne. Nauka zdalna wyklucza ocenianie kształtujące z zakresu umiejętności ruchowych i sprawności fizycznej. Uczniowie podczas zdalnego nauczania nie są w stanie wykonać czynności ruchowych ze względu na niewłaściwe warunki lokalowe, brak sprzętu i bezpieczeństwo samych uczniów.
Mogą być oceniani w zakresie wiadomości o dyscyplinach sportowych, podstawowych przepisach dyscyplin sportowych, zasadach prawidłowego odżywiania, zdrowia, diagnozy i pomiaru sprawności oraz sposobów kształtowania cech motorycznych poprzez właściwy dobór ćwiczeń. Oprócz tego uczeń może wykazać się dodatkowym zakresem aktywności poprzez przygotowanie prezentacji multimedialnych dotyczących tych zagadnień. Sposób wykonania tej prezentacji, zawarte w niej treści oraz sposób jej zaprezentowania innym uczniom będzie miał wpływ na ocenę. Nauczyciel ma prawo wprowadzać na lekcji zdalnej proste ćwiczenia, które nie stanowią zagrożenia a pomagają przetrwać czas nauki zdalnej w dobrej formie. Mogą to być ćwiczenia wzmacniające w niskich pozycjach. Np. pilates Uczeń zobowiązany jest do posiadania stroju sportowego i w miare możliwości przygotowania sobie bezpiecznego miejsca do ćwiczeń. Ma wtedy obowiązek włączyć kamerę, żeby nauczyciel mógł kontrolować poprawność wykonania ćwiczenia. Może to być przedmiotem oceny. W chwili powrotu do nauki stacjonarnej zakres oceniania kształtującego odbywać się będzie w pełnym wymiarze.
OPRACOWANIE: Danuta Kołodziejczyk
|