PRZYRODA PZO
Cele PZO:
- dostarczenie informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności uczniowi, jego rodzicom oraz nauczycielowi, poprzez ocenę wiadomości i umiejętności ucznia
- wykrywanie braków w wiedzy i umiejętnościach oraz pokazywanie sposobów ich likwidacji
- motywowanie ucznia do systematycznej pracy
Do zadań nauczyciela należy bieżące, śródroczne, końcoworoczne ocenianie i klasyfikowanie uczniów według skali przyjętej w szkole jak również warunki poprawiania oceny. Dla ucznia ocena powinna pełnić rolę wspierającą i motywującą.
Przedmiotem oceny są: wiadomości i umiejętności przedmiotowe oraz ponadprzedmiotowe, postawy i wartości kształtowane w procesie dydaktycznym.
OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW NA LEKCJACH RZYRODY W SZKOLE PODSTAWOWEJ
- Ocena ucznia powinna być oceną wspierającą w osiąganiu celów, motywującą ucznia do dalszej pracy i diagnozującą jego osiągnięcia.
Ocenianiu podlegają:
- testy/ sprawdziany po każdym dziale materiału;
- obserwacja pracy uczniów na lekcji
- odpytywanie ustne
- dodatkowe prace (np. prezentacje, udział w projekcie, pomysłowe doświadczenia)
- krótkie prace pisemne (kartkówki, prace domowe);
- udział w konkursach przedmiotowych
- OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW Z PRZYRODY
Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń, który:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody;
- posługuje się podstawowymi pojęciami przyrodniczymi
- posiada przejawiający się w życiu codziennym pozytywny stosunek do środowiska przyrodniczego;
Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń, który:
- zna podstawowe pojęcia przyrodnicze;
- rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego;
- posługuje się mapą, jako źródłem wiedzy przyrodniczej;
- obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym;
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:
- właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody;
- korzysta z różnych źródeł informacji takich jak: telewizja, Internet, czasopisma przyrodnicze, popularnonaukowe i inne;
- dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka;
- proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego;
- ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym;
- dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody posługując się terminologią przyrodniczą;
Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który:
- projektuje doświadczenia i prezentuje je;
- dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka;
- przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebieg procesów w przyrodzie;
- wyjaśnia je, rozwiązuje problemy;
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który:
- wykracza swoją wiedzą poza podstawy programowe;
- selekcjonuje wiedzę, interpretuje zjawiska, tworzy hipotezy;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, konkursach przedmiotowych, akcjach obejmujących przyrodę i pokrewne dziedziny;
FORMY I METODY OCENIANIA
- Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu.
- Prace pisemne takie jak testy sprawdzające, są udostępniane do wglądu uczniom
i rodzicom w celu zapoznania się z uwagami sprawdzającego.
- Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni.
- Można zgłosić chęć poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż tydzień po oddaniu pracy przez nauczyciela.
- Kartkówki nie podlegają poprawie
- Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną może ją poprawiać (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Uczeń, który wcześniej uzyskał ze sprawdzianu 2 lub 3, może w trakcie pisania sprawdzianu poprawkowego zrezygnować z oddania pracy. Jeśli go odda to każda ocena uzyskana z poprawy jest wpisywana do dziennika.
- Oceny ze sprawdzianów mają najistotniejszy wpływ na ocenę półroczną i roczną.
- W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym lub kartkówce ma on obowiązek napisania ich w najbliższy terminie.
- Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom:
100% punktów i punkty dodatkowe – celujący
100% – 91% – bardzo dobry
90% – 75% – dobry
74% – 51% – dostateczny
50% – 31% – dopuszczający
30% – 0% – niedostateczny
Dwa razy w semestrze (dla 2 godzin przyrody w tygodniu) uczeń możne zgłosić, że nie jest przygotowany do zajęć (z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek)
- Dodatkowe umowne oznaczenia:
„--” – uczeń nie jest przygotowany do lekcji
„uzbieranie” trzech minusów skutkuje otrzymaniem oceny 1
- Ocenie podlega także aktywność na lekcjach i prace domowe
- Ocenę z bieżących tematów ( do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych.
- Można również uzyskać ocenę z dodatkowych zadań i prac długoterminowych (np. projektu edukacyjnego) przydzielanych przez nauczyciela oraz wyższą ocenę semestralną z tytułu bardzo dobrych wyników na konkursie przedmiotowym
- Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego
- Ocena jest jawna
- Oceny na koniec semestru nie są średnią ocen cząstkowych.
- Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą o dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być:
- dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem)
- prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu
- pomoc koleżeńska
- ścisła współpraca z rodzicami
- skierowanie ucznia do poradni pedagogiczno-psychologicznej
Przy ocenianiu uwzględnia się zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Są one załączone do wymagań edukacyjnych z przyrody.
Zasady wystawiania ocen śródrocznych i końcoworocznych oraz warunki ich poprawy są zawarte w szkolnym WSO.
Stosowane na zajęciach z przyrody środki dydaktyczne, niezbędne w osiąganiu celów kształcenia to podręczniki, zeszyty ćwiczeń, atlasy, mapy, filmy, książki o tematyce przyrodniczej, klucze do oznaczania roślin i zwierząt, plansze programy komputerowe, przyrządy pomiarowe, modele, sprzęt laboratoryjny, odczynniki i pozostałe wyposażenie pracowni przyrodniczej.
|